Friday, October 10, 2008

Hur köper vi ut jänkarna ur Volvo och Saab?

Observerat:
Hur köper vi ut amerikanarna ur svensk bilindustri?

Nu när det krisar i bilindustrin och Volvo rekordvarslar finns skäl att fundera på framtiden för bilindustrin i Sverige. Om det finns någon så lär det kräva ett snabbt agerande, snabbt men ändå långtsiktigt hållbart.

Ungefär som man gjorde när gruvföretaget Boliden åter blev svenskt för nu ett antal år sedan. Men vem tar det initiativet.

Vi har av allt att döma ingen i regeringen nu som förmår agera så som Anders Sundström (s) gjorde ihop med Carl Bennet i Boliden-fallet när gruvföretaget köptes tillbaka från kanadensarna. Inte mauderata Olofsson, inte Reinfeldt, inte Borg med hästsvansen. Så vem?

Och så behövs en samhällsintresserad och nationellt engagerad kapitalägare av Carl Bennets sort (som ställde upp i Boliden-fallet). Men ostridigt är att Ford och GM är slut, så Saab och Volvo måste bort från dessa ägare så snabbt som möjligt. Senast före nästa sommar.

Återköpt från jänkarna till just nu sannolikt en rätt "billig peng". Därefter direktiv om att lägga om tillverkningen till miljövänliga bilar, som redan finns på marknaden, samt koncentrera forskningen på att förbättra hybridbilarna, och kanske också elbilar. Kanske ihop med franska Renault. Eller möjligen Toyota.

Men hur och vilka som ska ställa upp för att lösa det här återstår att se. Tänk om vi haft löntagarfondspengarn nu ihop med AP-fonderna. Det hade kunna gjort skillnad här...Men vilka utvägar finns för nytt ägande för svensk bilindustrin? Det brådskar med nytt kapital. Både Saab och Volvo behöver nya ägara inom ett halvår eller senast till nästa sommar.

/Robert Björkenwall(070-578 61 95); robert.bjorken@telia.com; http://rbjorkenwall.blogspot.com/
byggde en gång Volvo-bilar i Göteborg tidigt 80-tal innan jag började läsa och göra annat)

PS. Mona Sahlin begick häromdagen troligen sitt första rejäla politiska misstag som s-partiledare när hon utan ordentlig förankring i partileden och beslutande organ gick ut och deklarerade att nu blir det samarbete - och eventuell koalitionsregering 2010 - med miljöpartiet fram till 2010. Detta samma dag som bilföretaget Volvo kom med sitt rekordstora varsel (8.10) och finansvärlden fortsatte att rista och skaka och börsen föll till rekordlåga nivåer. Och fortsätter krisa vidare. Det där var nog taktiskt i överkant och går inte riktigt "hem i rörelsen". Dessutom var tajmingen fel. Här gick det nog lite för fort.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home