Tuesday, December 04, 2007

De nya moderaterna är främst ett PR-trick

De nya moderaterna är framför allt ett PR-trick. Det handlar om smart kommunikation, om att beskriva samhällsproblem och ”förpacka” lösningar som låter lockande trevliga för en bred publik.

Det var ju så det gick till när moderaterna ledde alliansen till seger i valet 2006.

Men succén sedan dess har uteblivit. Helt. I stället möts moderaterna och övriga i alliansen av besk kritik. Det har helt enkelt blivit orättvist på ett olustigt sätt, som människor i allmänhet inte gillar. Och därför visar det i opinionsmätning efter opinionsmätning. I takt med att verklighetens sanningar börjar bli tydliga.

Under socialdemokraternas sista regeringsår skapades 153 000 nya jobb, under högeralliansens första år har det bara blivit något mer än 80 000 nya jobb.

Alliansregeringen har under sitt första år markerat systemskiftet: 70 procent av skattesänkningarna till den tredjedel som tjänar mest och är rikast.

Mycket tyder dock på att i takt med att verkligheten hinner ikapp moderaterna börjar de lägga in backen. ”Vi har hittills fokuserat för mycket på i vilken regi sjukvården ska drivas i stället för att se kvaliteten som det viktigaste värdet.”

Sanningen har hunnit ikapp moderaterna. I takt med detta så växer också känslan att fler reträtter kan väntas från moderaterna och dess sällskap i regeringen. Idén tycks bli densamma inför valet 2010; att låta som en socialdemokrat. Med hjälp av smarta PR-trick och lite kommunikativ finurlighet. Men låter sig väljarna luras en gång till?

Eller är det som statsvetarprofessorn Sören Holmberg i Göteborg säger att moderaterna och alliansen redan är "rökta" och kan inte ta igen det underläge de nu hamnat i?
Undrar
Robert Björkenwall

0 Comments:

Post a Comment

<< Home