Några kommentarer apropå granskningen av skolan
Nog för att SVT:s program Uppdrag granskning ofta är kritiserat för att både hårdvinkla, spetsa till och dramatisera i överkant.
Men uppgifterna i onsdagen den 15 september-granskningen i SVT om den svenska skolan är djupt deprimerande.
Det kunde nämligen där rapporteras om en explosion i antalet kommersiella skolor i vårt land de senaste åren.
Inte sällan handlar det om stora koncerner, ofta med internationella förgreningar, som ser barnens rätt till utbildning som någonting som det går att tjäna stora pengar på.
Dessa företag, som omsätter både miljoner och miljarder, köper och säljer skolor till varandra.
Inte sällan äger de skolorna i några år, driver kortsiktigt upp värdena på dem och säljer dem sedan vidare. Det finns nu skolor i vårt land som ägs av riskkapitalister i så kallade skatteparadis.
Pengar som skattebetalarna har betalat in för att barn ska få utbildning används till aktieutdelning.
Det tycks inte vara ovanligt att fördelaktiga bonusar delas ut till dem som leder verksamheten.
Svensk skola har alltså blivit en mångmiljardmarknad - och mönstret från sjukvården, förskolorna och äldreomsorgen i våra större städer går igen.
Bland har det i Stockholm avslöjats hur tidigare kommunala egendomar, som exempelvis förskolor och äldreboenden, av den borgerliga majoriteten har sålts för närmast skandalösa underpriser - och sedan på kort tid gett de nya ägarna miljonvinster.
Välfärden, som byggdes upp för att bilda en motvikt till marknadskrafternas lönsamhetstänkande, håller på att drivas i en annan riktning än vad som var dess syfte.
Oavsett vilken regering som styr vårt land efter söndagens val så kommer vi, för vår del, att ställa krav på ett skärpt regelverk, på att öka kommunernas inflytande och stoppa en utveckling mot en allt mer kommersiell skola i vårt land.
Vi är nu nära en situation där det inte längre är elever som väljer skolor, utan där skolor väljer elever.
Det tillhör nämligen marknadsekonomins logik att den som gör en investering kräver avkastning på insatt kapital. Och på köpet har vi fått en allt mera segregerad och i sociala klasser skiktad svensk skola.
Men de pengar som vi tillsammans skrapar ihop via skatterna för att ge våra barn - vår gemensamma framtid - den bästa starten i livet genom en bra utbildning, bör stanna i klassrummet.
Det är ju där framtiden börjar. Eller hur, major Björklund?
/Robert Björkenwall; robert.bjorken@telia.com; http://rbjorkenwall.blogspot.com
0 Comments:
Post a Comment
<< Home