Friday, February 19, 2010

Intressant innovation apropå tågkaoset

Den här innovationen att lösa problemet med tågväxlarna är intressant apropå tågkaoset som det var en hearing om i riksdagen 18 februari. Men där var lösningarna synnerligen magra. Tidskriften Ny teknik rapporterar om en intressant grej (utöver då att SJ måste sluta köpa in tåg som inte klarar kylan, underhålla tågen bättre, ha lite mer underhållspersonal, Banverket bygga lite fler spår etc).

Men tyvärr har Banverket - fram till nu - inte visat något större intresse för Sten Jonssons smarta lösning med växeleländet på bangårdarna.

Sten Jonsson har en lång karriär som konstruktör på SJ:s utvecklingsavdelning bakom sig. Han fyller 81 år i år men i full gång med sitt konstruktionsbolag Idéus Konsultteknik i Enskede i Stockholm.

- Jag har lösningen på Banverkets växelproblem, som orsakat förseningar och inställda tåg för både SJ och SL. Efter den här kalla och snöiga vintern kanske de äntligen lyssnar på mig, säger han till Ny Teknik.

Redan 2005 fick Jonsson patent på sin växelkonstruktion där en ”gummiläpp” täcker mellanrummet mellan växeltungan och rälsen och hindrar snö och isklumpar från att korka igen växeln.

- Jag uppvaktade då både Banverket i Borlänge och växeltillverkaren Cogifer Nordic i Örebro. Jag har också varit i kontakt med SL i Stockholm, men alla säger att de har andra lösningar, säger Sten Jonsson.

Han antar att de nu omvärderar sin inställning efter den här hårda vintern, säger Sten Jonsson.

Det är ju inget litet problem som hans innovation skulle kunna lösa. Enbart i Stockholm har Banverket ansvaret för uppemot tusen växlar för fjärrtåg och pendeltåg.

När tågen kommer in i Stockholm faller stora isklumpar från tågens underrede ned i växlarna och fastnar.

De värmeslingor som finns i växlarna har bara kapacitet ned till ett fåtal minusgrader (har alla bortsett från att Sverige har kallare vintrar än så? och klarar inte att smälta fotbollsstora isklumpar. (SJ har därtill slimmat sin "organisation" och park med rullande materiel så hårt att de numera dröjer längre med att i tid ta in sina lok och vagnar för löpande underhåll, avisning m m.)

I frusna växlar måste isklumparna måste tas bort för hand och Banverkets folk hinner inte med. (De är för övrigt 1 500 färre idag än tidigare när även Banverket hårdslimmat sin organisation.) Så fort det kommer in ett nytt tåg och släpper snö och is på rälsen beckar växlarna igen på nytt.

De senaste dagarna har mängder av tåg ställts in. ”Trafiken har glesats ut”, som Banverket säger. Vilken tjusig retorisk figur för att man inte klarar av sitt jobb som man borde!

Hur som helst: Sten Jonssons uppfinning hindrar is, snö och sten att fall ned mellan rälsen och växeltungan.

Dessutom blir det lättare att sopa snö från växeln med Banverkets borsttåg eftersom ”gummiläppen” som täcker mellanrummet bara ligger några centimeter under rälshuvudet i stället för att borstarna ska nå ända ned till marken, nästan två decimeter under rälsen.

- Man kan också väva in elektrisk tråd i gummit för att hålla isen borta. Dessutom kan man blåsa växeln ren med tryckluft i ”röret” som bildas under täckningsläppen, säger Sten Jonsson.

Vore väl inte fel om Banverket nu ser till att Sten Jonssons innovation kunde gå från ord till verkstad och börja finnas ex.vis i de tusentalet växlar som finns enbart i Stockholm, eller hur?

Sedan skadar det inte heller om SJ ställer lite krav och börjar upphandla tåg som tål lite kyla och vinter.

Robert Björkenwall (robert.bjorken@telia.com);http://rbjorkenwall.blogspot.com

1 Comments:

Blogger Gunhildsblog said...

HEJA! Så klokt... igen...!

8:26 AM  

Post a Comment

<< Home