Apropå tågkaoset - några möjliga lösningar
Vad jag vet har Banverket har aldrig prövat roterande borstar som är utmärkt på våra vägar, jag har pratat med folk som jobbar åt vägverket och de är övertygade om att de skulle fungera på järnvägen också. Jag har f.ö inte sett ett enda plogtåg här nere. De som en gång fanns är väl alla avställda?
Plogtåget har en enda uppgift och det är att ploga rälsen och alternativt borsta rent växlarna, när den passerar varje växel har den en hastighet på c:a 30 km i timmen, högre fart kan den inte ha över växlarna för att borstarna ska ha effekt.
Jag tror också på det där med roterande borstar som kör fram över växlarna plus mer personal (nu är de 1 500 färre än de borde var, och var tidigare för sådana underhållsjobb).
Dessutom måste det finnas fler än de nu fåtaliga reservtågen att sätta in för att i tidigare intervall ta in nerisade tåg för underhåll i vagnsverkstäder (lokalerna är dessutom för dyra i avknoppade Jernhusets regi, borde ligga under det sektorsansvariga Banverket i stället. Inte vara ett eget bolag som kör stenhård marknadsavkastning på sina fastigheter, oavsett ändamål).
Nu dröjer det på tok för länge innan nerisade tåg tas in för tryckluftsblåsning av is etc. Nä, några plogtåg finns ju knappast längre som det fanns förr...
Men nya innovationer - som den här "folielösningen" och den om "gummibussning" i växlarna etc - är heller inte fel. Löser en del av problemet ihop med mer och bättre fungerande underhåll.
Dessutom skulle sådana innovationer i praktiskt bruk - referens till svenska järnvägen - ge exportinkomster eftersom även övriga Europa, USA och Canada har liknande problem...
Robert bj; robert.bjorken@telia.com; robert.bjorkenvall@riksdagen.se
PS. Banverkets och SJ:s ledning borde kanske göra ett studiebesök vid Luleå tekn. universitets järnvägstekniska centrum !?
---25 februari 2010-------
Folie kan vara lösningen på tågkaoset, berättas det den 25 februari i Luelåbaserade medier.
Köldexperten Anders Linné från Luleå kan rädda tågtrafiken.
Tillsammans med forskare från LTU vill han testa en teknik som smälter isen på loken.
- Vi vill prova det här på lok som har problem, säger han.
Isbildning på växlarna och under loken har lett till stora förseningar i tågtrafiken under hela vintern.
Redan för ett halvår sedan skickade köldexperten Anders Linné, som driver konsultföretaget Perforamance in cold AB, in ett förslag till SJ och Banverket som kan bli lösningen på isproblemet.
Folie med elslingor
Idén går ut på att använda en slags "folie" med inbyggda elslingor som ska värma upp ytor under loket och få isen att smälta.
Ett lok drar på sig tio ton is som skakas ner i underredet och sedan ner i växlarna på spåret.
Där fastnar isen och följden blir att tågpersonal får stå och knacka loss den så att loken tar sig framåt.
Folietekniken med att avisa ytor testas redan på olika vindkraftverk, bland annat i Aapua och Dorotea.
Även flygplan har använt tekniken för att avisa vingarna.
Högaktuellt
- Det är roligt att få vara med och försöka förbättra den här situationen och vi hoppas att det här ska kunna börja användas inom tre år, säger Anders Linné.
Anders Linnés förslag har legat på Banverkets bord i flera månader men på grund av de senaste dagarnas tågkaos så har förslaget helt plötsligt blivit högaktuellt.
Kreativ grupp
- Vi började diskutera den här idén i en kreativ grupp på LTU tillsammans med järnvägstekniskt centrum för ett år sedan. Vi var forskare och lokförare som kan mycket om växlar, och den gruppen tyckte att den här idén borde vara gångbar, säger Anders Linné.
Anders Linné driver sitt företag tillsammans med Ulla Juntti som har en bakgrund på Banverket och är biträdande föreståndare vid LTU:s järnvägstekniska centrum.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home