Sunday, December 28, 2008

Några korta reflektioner om filmåret 2008

Man glömmer fort men en av 2008 års bästa filmer för min del var den fransk-tunisiska Couscus. Utmärkt bra, varm och med mycket av "feel good"-stämning samtidigt som den också var spännande. Mamma mia-filmen med en suverän Meryl Streep var också riktigt bra, bättre än väntat.

Tyckte också rätt bra om Jan Troells film om den kvinnliga fotografpionjären i "Maria Larssons eviga ögonblick". Daniel Alfredssons "Varg" med en lysande Peter Stormare fastnade också i minnet, liksom givetvis bröderna Coens "No country for old men" och den charmiga tågluffarfilmen "Darjeeling limited" av Wes Andersson. Dessa två senare såg jag redan tidigt under 2008 men minns dem som bra filmer.

Och visst fanns där kvaliteteter i den bitvis rätt brutalrealistiska franska filmen "En julberättelse", som jag såg nu i julmellandagarna.

Den av många kritiker prisade, kalejdoskåpiska Ruben Östlund-film "De ofrivilliga" såg jag också häromdagen och det var inte alls dum, den heller. Däremot har jag ännu inte sett men hoppas endera dagen också hinna med att se den tyska "BaaderMeinhof-komplex" innan året är slut

/Noterar en filmreflekterande
Robert Björkenwall (robert.bjorken@telia.com; http://rbjorkenwall.blogspot.com

PS. I det julölstest som vi ett tiotal personer hade för tionde gången i första veckan i december vann San Francisco-ölet Anchor Christmas Ale för sjätte gången, knappt före utmärkta Jämtlands julöl och Shepard´s Neame Christmas Ale på en hedrande tredje plats.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home