Friday, February 02, 2007

Stormsäkra järnvägsspåren nu - innan nästa höst och vinterstorm

Analys
Stormfällssäkra järnvägsspåren nu - innan nästa höst- eller vinterstorm

Det har nu gått ett par veckor sedan vinsterstormen Per drog över södra Sverige. Tågtrafiken går igen och allt är frid och fröjd. Till nästa storm kommer och på nytt kanske åstadkommer ett nytt mer eller mindre långt tågstopp. Om man nu inte lär av det skedda och i tid gör vad som krävs för att undvika nya, framtida tågstopp på grund av stormfällda träd över järnvägsspåren.

Numera och sedan en tid tillbaka går SJ med vinst. Givetvis mycket bättre än som det var ännu för ett par år sedan då SJ var nära konkurs efter den slarvigt genomförda delningen och bolagiseringen av gamla SJ. Men de som förespråkar delningen har mycket att bevisa om de tror att vinsten är ett resultat av delningen.

Jan Sundling, VD för Green Cargo (SJ:s gamla godsdivision), som numera också lyckats ta sig en bit från konkursträsket, påpekade i Dagens Industri den 19 januari hur orimligt det är att svensk järnvägs största pulsåder, södra stambanan, överhuvudtaget är stängd efter en storm. Efter stormen Gudrun för några år sedan tog det tolv dagar att rensa upp och öppna södra stambanan igen. Efter årets vinsterstorm Per tog det det en vecka att öppna det ena spåret. Vad säger det här? Jo, att träd fortfarande står på tok för nära spåren.

Green Cargo-VD:n Sundling gör den berättigade jämförelsen med att E4 skulle vara stängd en vecka. Det är orimligt att träden får stå fem meter intill spåren på en så för gods- och persontågtrafiken så vital pulsåder som södra stambanan.

Efter Gudrun och Per är det dags nu att lära och i tid göra vad som krävs för att nya liknande tågstopp ska undvikas. Bort med träden som står för nära (fem meter eller mindre) järnvägsspåren. Banverket som ansvarar för spåren måste börja förhandla med markägarna nu och sedan snarast börja avverkningen av alla träd som står för nära spåren. Och det innan nästa stormfällning kommer som på nytt stoppar tågtrafiken på järnvägens viktigaste pulsådror. ROBERT BJÖRKENWALL
robert.bjorken@telia.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home