Tuesday, July 03, 2007

Trafikpremieskatten - början på ett systemskifte?

Analys
"Trafikpremieskatten" - bara början på ett möjligt systemskifte

Den 1 juli högeralliansens regeringen en extra-skatt på trafikförsäkringspremier. Alla bilister och mc-förare kommer att märka det genom att trafikförsäkringspremierna i ett första steg ökar med minst 700 kronor per år för en genomsnittlig försäkringstagare. Är detta månne första steget på ett stegvis avskaffande av den solidariskt finansierade och av svenska folket så uppskattade, allmänna sjukförsäkringen?

Att man nu på detta sätt lyfter ut de trafikskadade drabbar särskilt hårt kommer yngre förare och motorcyklister. Det borgerliga systemskiftet innebär att kostnaderna för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning som är relaterade till trafiken överförs från det allmänna, solidariska socialförsäkringssystemet till fordonsägarnas privata trafikförsäkringar. I steg två är sedan tanken att man helt ska ta bort trafikskadade från det solidariska försäkringssystemet och i stället hänvisa dem till försäkringsbolagens bedömningar.

Vem betalar sjukpenning och sjukersättning om bolagen vägrar betala ersättning med hänvisning till försäkringsläkarens bedömning när de själva utgör tillsynsmyndighet?

Försäkringsbolaget kallar den nya, finansminister Anders Borg designade nya skattenför ”trafikpremieskatt”. Denna "trafikpremieskatt är 32 procent av trafikförsäkringspremien och gäller för alla fordon som är trafikförsäkrade. Det mesta som rullar, med andra ord.

Den kan i praktiken nog inte tolkas som annat än det första steget på väg mot en privatisering av våra också av liberaler och inte bara socialdemokrater så uppskattade socialförsäkringar.

Som den minnesgode minns så dök tanken tidigt upp i de borgerliga partiernas regeringsplanering om trafikförsäkringen som ett sätt att finansiera stora skattesänkningslöften. Tanken var helt enkelt att låta bilisterna ta över kostnaden för de skador trafiken skapar. På så sätt skulle socialförsäkringarna avlastas, och skattesänkningar på upp till tio miljarder betalas. Så resonerade man i trädgården hemma hos KD-ledaren Göran Hägglund i småländska Bankeryd.

Sura och befogade invändningar efter Bankeryd

Men rätt snart - som så ofta med lite vidlyftiga alliansförslag - visade det sig inte vara riktigt så enkelt. Försäkringsbolagen protesterade, eftersom de misstänkte att gamla kostnader skulle kastas över på dem. Och bilägarna tyckte att bilismen redan var nog hårt beskattad. Allra högst protesterade landets motorcyklister, föga överraskande. Försäkringarna är redan en av de största utgifterna för motorcyklister, och en drastisk höjning skulle kunna innebära slutet för denna hobby för flertalet som inte är så välavlönade.

Protesterna ledde till att den m-stämplade socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrson tillsatte en utredning för att titta lite närmare på alla dessa problem som man bortsett ifrån i Bankeryd-överenskommelsen.

Finansminister Anders Borgs extraskatt nu - "trafikpremieskatt" - är bara ett tillfälligt sätt att ta in de pengar som redan lovats bort i alliansens skattesänkningar.

Den verkligt stora förändringen är inte denna tillfälliga skatt utan det som komma skall. Alltså det förebådade, nya system där olika grupper själva ska svara för sin ohälsa och sina skador. Bilister ska svara för sina egna sjukskrivningskostnader, skidåkare för sina, idrottare för sina, krogbesökare för sina etc. Och rätt snart är det då slut på allt vad solidariskt, skattefinansierat och generellt socialförsäkringssystem heter. I stället har vi fått en massa privata försäkringar - som i USA och vissa andra mera klassorättvisa länder än Sverige. Drömmen för dem som har mest och bäst ställt. Men rena mardrömmen för vanligt folk med högst normala inkomster som gynnas mest av generellt finansierade och försäkringsmässigt mera heltäckande allmänna socialförsäkringar.

Det skulle förvåna om ens särskilt många av de "nya röster" som Reinfeldts "nya arbetareparti" fick i senaste valet verkligen i grund och botten är anhängare av ett sådant systemskifte. Än mindre att en majoritet av svenska folket verkligen vill ha ett sådant systemskifte.

Det finns nog fler grupper än de arbetslösa med en allt magrare a-kassa som har skäl att börja fundera över vilket sorts regering vi egentligen har fått i Sverige efter valet i fjol.
ROBERT BJÖRKENWALL
robert.bjorken@telia.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home