Wednesday, September 10, 2008

Det "fria" kundvalet på avreglerade marknaden - och verkligheten

Jag har alltid varit synnerligen skepisk till avregleringarnas välsignelser och alla dessa löften om hur fint allt skulle funka när vi fick en "fri" el- och telemarknad. Det är bara det att man då definierat bort de "transaktionskostnader" - kunders egen tid - som slukar timmar när kunderna ska göra dessa s k fria val. Eller när man vill byta från mellan bolag.

Själv har jag ett färskt eget exempel på detta. När de på stora Vattenfall i somras överlät telesidan till Alltele (vad nu det är för "skitbolag") så skapade det problem för oss kunder som råkat - som jag för mitt fritidshus i Östergötland - ha inte bara el utan tele hos Vattenfall. Ja elen har ju Vattenfall ännu kvar men tele överlät man i somras till Alltele. (Jo, jag har också Vattenfall i vår timmerstuga i Kiruna kommun, som jag och brorsan har kvar efter farsan. Men där har det hela funkat - så här långt utan problem!)

Som jag misstänkte var Alltele knappast ett telebolag jag ville ha att göra med. Bytte snabbt den 18 juli till Telia, överförde mitt fritidshusteleabonnemang från Vattenfall till Telia när ni överlät sin teletrafik till Alltele.

Detta blev också mycket riktigt registrerat som överföring och jag var telekund hos Telia fr o m 19 juli och de sade att de skickat över "en fil om överföringen" till Vattenfall och Alltele.

Lät ju bra, Men tji fick jag. Lika förbannat kommer det nu en faktura för ny abonnemangsperiod hos Alltele, trots att jag är kund och redan betalat för en abonnemangsperiod per 1 aug. hos Telia. Den Alltele-räkningen försöker jag förgäves prata med Alltele om, om att jag ingalunda tänker betala. Det går fan inte att komma fram till det bolag som Vattenfall överfört telesidan till, dvs Alltele. Torts timmar av väntan i någon slags telefonkö. Så jag mejlar dem om saken men när svaret kommer fete fan.

Min fråga är: hur kan man på stora, seriösa Vattenfall överlåta tele till ett bolag som har så usel kundservice som Alltele och som man omöjligen kan komma fram till? Och för det andra hur kommer det sig att de då inte sett till att försäkra sig om att Alltele noterar och verkligen avför kunder som överfört sina teleabonnemang från Vattenfall till - som i mitt fall - Telia? När Telia senast idag försäkrat mig om att de överfört nödvändiga flyttningsuppgifter via fil till Vattenfall redan 18-19 juli !!

Nog borde en så stor och välkänd firma som Vattenfall se till att det bolag man överför teletrafiken till verkligen fungerar seriöst och med rimliga krav på tillgänglig kundservice när fel har begåtts. Eller hur? Jag undrar vad Post- och telestyrelsen säger om saker som dessa, när kunder oförskyllt hamnar mellan stolarna och kanske tvingas betala dubbla fakturor för sånt som de själva inte har nån skuld till??

Den tid det tar för mig och andra - flera arbetstimmar - i "transaktionskostnader" att reda ut det här med alla er inblandade bolag borde egentligen den som gjort fel ersätta. Men det lär man nog aldrig göra. Tyvärr. Alla dessa "transaktionskostnader" vid olika slag av val kostnar miljarder i ett samhällsekonomiskt perspektiv. Men vem kalkylerar med dem????

Som en person med viss, inte obetydlig kunskap om bl a energi- och telekombranschen blir man minst sagt bekymrad och förbannad över hur illa det kan fungera. Vad gör en stackars pensioner som inte orkar vänta i alla telefonköer och tappar sugen när timmarna går i onödig väntan utan att ärendet blir utklarat???

Visst borde vi nog alla lite oftare se till att lyfta fram den här problematiken när vi möter riksdagsledamöter, statsråd, bolagsdirektörer etc...Det är, helt klart, en underskattad sida av alla dessa avregleringar och marknadslösningar som vi nu tvingas leva med som "fria val"-kunder.

Noterar
Robert Björkenwall;robert.bjorken@telia.com

PS. Tyvärr känner jag också andra som drabbats på liknande sätt, eller värre.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home