Friday, January 24, 2014

Kaoset inom järnvägen behöver lösas men ingen quick fix finns

Om kaoset inom järnvägen som måste få en lösning: Sparpaket inom järnvägen som spär på kaoset. Det faktum att SJ nu varslar 400 personer om uppsägning och samtidigt stänger ett antal serviceställen samt att likaledes statliga godsbolaget Green Cargo minskar sin personalstyrka med 600 anställda lär näpperligen göra järnvägen bättre rustad för framtiden. Och så heller inte tidigare genomförda minskningar av antalet anställda banarbetare ute på spår- och växelunderhållet. Båda bolagen har avkastningskrav på tio procent, och pengarna ska sänds årligen in till finansminister Anders Borgs kassakista. Avkastningskravet borde åtminstone halveras under ett antal år för att ge resurser över till en upprustning av statliga SJ. Bolagen har dessutom drabbats av fördubblade banavgifter och av ett dåligt underhållet järnvägsnät. Inte så konstigt att privatpersoner och företag väljer andra alternativ än den miljövänliga järnvägen. Det blir snart ännu värre, när regeringen släpper in nya tågföretag på de mest attraktiva och affärsmässigt linjerna. (Och när det då blir ännu trångare på redan trånga och hårt nedslitna spår undrar vän av ordningen är det ska bli tid för det olycksförebyggande underhållet!?) De privata bolagen får plocka åt sig godbitarna, allt medan krympta statliga SJ får ta hand om de olönsamma linjerna. Så bygger man inte folkets järnväg. Regeringen talar om storsatsning på järnvägen, men vinstkraven, privatiseringarna och nedskärningarna verkar i rakt motsatt riktning. Järnvägspolitiken måste byta spår snarast möjligt. När nu socialdemokraterna föreslår tre konkreta åtgärder vad gäller järnvägens underhåll så är det ett steg på vägen mot en bättre tingens ordning i det kaos som nu råder. En annan sak är sedan att det inte räcker eftersom investeringsbehovet – genom de många årens eftersläpningar - är miljardstora. Men det här tre punkterna är ändå en början: • Omvandla den utseparerade statliga Infranord till en underhållsenhet inom den sammanhållande myndigheten Trafikverket. I takt med att nya underhållskontrakt tecknas ska dessa överföras till den nya enheten. I dag finns cirka 35 olika kontrakt för underhållet. • Skärpa tillsynen av järnvägen genom att lägga det samlade ansvaret för tillsyn hos Trafikverket. I dag är det entreprenörerna som själva sköter inspektionerna av sitt eget underhåll. • Meddelarfriheten för anställda inom tågbranschen ska stärkas. Hos privata aktörer på tågmarknaden måste meddelarfriheten skrivas in i kontrakten. Nästa steg borde sedan bli att en samlad översyn – även i relation till EUs regelverk - görs av hela det svenska tågsystemet som i marknadsexperimentets och den ogenomtänkta avregleringarnas spår kommit att bli så fragmentiserat, uppsplittrat och kaosartat fungerande att just ingenting verkar fungera, oavsett vilka planer och beslut som råkar bli klubbade i riksdagen i de tidigare och nuvarande infrastrukturpaketen. Robert Björkenwall; robert.bjorken@telia.com (Publicerad i bl NSD 24/1, LT i Jämtland 23/1-14, Piteå-tidningen 30/1-14 m fl)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home