Monday, October 08, 2012

Från en resa i norra Norrbotten - lite intryck

Återvände den 7 oktober från min resa i norr med lite intryck från "verkligheten där ute": Stort missnöje och frustration i Malmfälten i norrmed en regering Reinfeldt som inte vill “ta i flyttfrågan” och ge kommunen och LKAB det rejäla handtag (lex Malmfälten-lagstiftning för fastighetsinlösen och samlade planlösningar för nytt stadscentrum etc) som krävs för att stadsflytten (2015-2030) ska kunna bli riktigt bra och infrastrukturen få en bra helhetslösning. Men den här regeringen bryr sig inte, har ingen regionalpolitik och skjuter alla problem framför sig så länge de bara kan. Inte ens åt det faktum att det behövs 5 000 nya, yrkesutbildade gruvarbetare inom 5 år i den här expansiva branschenhar de någon planering för. Men gruvbolaget är ju en bra miljardmjölkko för statskassan, rena sedelpressen. Bra samtal om det här med de två ex-kommunalråd i Kiruna, en gruventreprenör (Bergstaden) och en skolrektor samt en del andra vanliga men sannolikt rätt representativa Kirunabor... Noterade också om det faktum att Tullverket – pratade med chefen där för enheten i Kiruna - är på väg att återcentralisera och sannolikt lägga ner sin enhet i Kiruna, liksom om Rikspolisstyrelsens enhet där (bl a bilderna från landets alla fartkameror) verkar "hänga lite på repet",om den uppenbara risken att statliga Radiotjänsts 120 plus ett antal deltider försvinner från Kiruna till kanske 2014-2015 och att Lantmäteriets enhet i Kiruna också kan komma att vara borta om ett år eller så; totalt uppåt 400 statliga jobb (många många är ju “kvinnojobb”) som nu är i farozonen där i Kiruna, där dock gruvjätten LKAB fortsätter rekordinvestera.(Jag skrev ju lite om det här i NSD 2 aug. och i Norrbottens-Kuriren den 19 september samt i Piteå-tidningen den 2 oktober.) Noterar också vägsträckan mellan Svappavaara och Vittangi nu, efter ombyggnaden,är kanonfin – men måste ju hålla för de tunga malmtransporterna på landsvägen från nya järnmalmsgruvan Kaunisvaara/Pajala till LKAB-järnvägen i Svappavaara. (Där i Svappavaara drar f.ö LKAB åter igång sin järnmalmsbrytning igen.) Dock – som bl a en av dem jag pratade med i Junosuando (där Tomas Östros brukar vara någon sommarvecka varje år men orten ännu saknar tankställe!) – är det ett bekymmer att den här tunga trafiken kommer att gå rakt igenom byar som Junosuando, Vittangi etc. Åtminstone fram till dess de byggt en ny förbifart runt dessa byar – och det tar ju sin tid. Men Junosuando får ju ledningscentralen för Clifftons (svarar för malmtransporterna) som övervakar alla lastbilstransporterna. Det ger så där 20 terminalsjobb till Junosuando. Och det är mycket på en så liten ort i Tornedalen.Detta och en del annat kom fram - utöver att jag hann fiska lite och kolla på djurlivet och var i kanten på en kommande reservatbildning i ett urskogsområde med en del skyddsvärda, unika tillgångar. Robert Björkenwall;robert.bjorken@telia.com ------------------------------------------------------ PS. Önskvärt vore att såväl riksdagsledamöterna från Norrbotten som nya landshövdingen Österberg – håller det i längden att veckopendla från Skinnskatteberg till ett sånt uppdrag i Luleå? – tog i lite mer och jagade på regeringen. Ty staten måste in och ta sitt ansvar - inte bara överlåta allt på kommunen i Kiruna och LKAB - i denna gigantiska stadsomvandling i Kiruna. Hur länge dröjer det innan en Malmfälten-proposition med lex Malmfälten-lagstiftning finns på plats?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home