Monday, May 07, 2018

Poetiskt apotek och aforismer

"Förnuftets näsduk torkar inte känslans gråt." Werner Aspenström "Och på kvällen ligger jag som ett fartyg med släckta lysen, på lagom avstånd från verkligheten, medan besättningen svärmar i parkerna där i land." Tomas Tranströmer, ur Klanger och spår (1966) "Hjulen snurrar och snurrar, dårarna står där och hurrar vid alla stationer." Gunnar Ekelöf, ur En Mölna-Elegi "Och deras lekar liknar baletter av illa manövrerade marionetter. Nu är här tomt igen och samma vemod - eller ett annat. Vad rör det mig. Mitt liv har stannat." Gunnar Ekelöf, ur En Mölna-Elegi "Hur fort blir lönnar gula, som lyser vår vandring i parken. Att dö är att resa en smula från grenen till fasta marken." Stig Dagerman "Säg till om jag stör, sade han när han steg in genom dörren, så går jag meddetsamma. Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen." Eeva Kilpi (en lysande finsk poet) "Av ingen handling väntar du förvandling? - Jag väntar endast av förvandling kraft till handling." Gunnar Ekelöf, ur En Mölna-Elegi "Det medeltunga skall ligga som gödsel i var mans trädgård medan det tyngsta skall sjunka till botten att tända nytt liv." Gunnar Ekelöf, ur En Mölna-Elegi ”Jag är en främling i detta land men detta land är ingen främling i mig! Jag är inte hemma i detta land men detta land beter sig som hemma i mig!” Gunnar Ekelöf

0 Comments:

Post a Comment

<< Home